donderdag 20 augustus 2015

Running motivation.

Hardlopen... Ik denk dat iedereen het wel eens heeft geprobeerd. Ik probeer het sinds 7 weken ook, en heb er veel plezier in. Omdat ik nog een echte typische beginner ben, leek het me leuk en handig om mijn tips en mening te geven. Voor mij is hardlopen echt ideaal, omdat mijn budget niet heel hoog ligt. Daarover meer in deze blog.


Ik zal  eerst beginnen met mijn mening  over hardlopen, en daarna zal ik wat tips geven over wat ik fijn vind, en hoe ik het nu al 7 weken vol heb gehouden.

Ik begon in de eerste week van de zomervakantie, omdat ik toen toch tijd zat had en omdat ik geen beweging meer zou krijgen, wat ik ergens toch best belangrijk vind. Ik had al super lang in m'n hoofd om te gaan hardlopen, maar durfde het nooit zo goed. Ik bedoel, dan ziet iedereen je zo zweten, en je weet nooit wie je tegen komt. Maar omdat ik het al zolang wou besloot ik om in de zomervakantie te gaan hardlopen, ik had al eerder bij de Primark hardloop schoenen gekocht, niet de besten maar prima om mee te beginnen. Dus ik de eerste weken van de zomervakantie hardlopen, met een hardloopschema wat ik op internet gevonden had, en het ging me nog best makkelijk af. Na een week had ik besloten om gewoon verder te gaan, en heb ik een hardloop app gedownload. Er zijn heel veel hardloop apps, maar ik koos  voor runkeeper. Na 6 weken kon ik niet meer hardlopen, omdat ik een wond had aan mijn voet. En ik vond dit oprecht  heel erg vervelend. Omdat je toch al 6 weken aan je conditie had gewerkt vond ik het super zonde om nu te stoppen. Ik heb een week gewacht, zodat de wond een beetje kon helen, en ben daarna gewoon verder gegaan waar ik was. En daar ben ik nu. Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik ben begonnen met hardlopen, het is eigenlijk gewoon een super fijne en vooral goedkope sport.

En dan nu mijn tips.

1. Gebruik een schema.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al vaker pogingen heb gedaan om te hardlopen, niet zo succesvol. Ik had vaak hardloopschema's waarin je in 6 weken 30 minuten zou kunnen rennen, nou niet dus. Je zou moeten beginnen met 2 minuten rennen, en ik kan je nu al zeggen, de eerste keer  klinkt dat kort totdat je ook echt moet geen rennen. Omdat ik zo vaak had gefaald, besloot ik het met een heel rustig langzaam schema te proberen. Die werkte zoveel beter! Echt waar, een goed schema is zo belangrijk als je ver wil komen. Het schema dat je hieronder zit gebruik ik op dit moment, en is echt super fijn. Het gaat dan misschien niet zo snel, maar het is wel makkelijker vol te houden.

















2. Zorg voor goede muziek.
Iets wat ook super belangrijk voor mij is, is dat ik goede muziek heb. Als ik motiverende muziek heb, dan kom ik echt een stuk verder. Muziek die ik vooral heel fijn vind, is muziek die de boodschap geeft, dat je het wel aan kan en dat je je niet zo moet aanstellen. Misschien vind jij deze muziek helemaal niet fijn, en heb je veel liever hardcore. Doe dat dan vooral! Voor wat voorbeeldjes heb zet ik mijn favoriete  liedjes wel even hieronder.

Worth it - Fifth harmony.
Elastic heart - Sia.
What now - Rihanna.
Fire meet gasoline - Sia.
Titinium - David Guetta ft. Sia.
Farewell - Rihanna.
Masterpiece - Jessie J.
Try - Pink.

3. Download een hardloop app.
Ik heb de app 'runkeeper' gedownload, en ik merk dat deze app me ook echt helpt. Deze app houd van allerlei dingen bij.
- Hoe snel je rent.
- Hoelang je rent.
- Hoeveel caloriƫn je verbrand.
- Waar je langs rent.
- Hoe ver je rent.
- Wat je snelste training is.
Ook kan je na het rennen een foto maken en je kan een opmerking opschrijven. Ik schrijf bij de opmerking altijd hoe het ging. Zelf maak ik nooit een foto, omdat ik niet zou weten waarom je een bezweet hoofd op de foto wil hebben.

Dit zijn 3 tips die ik heel super handig vind, en waar ik echt oprecht iets aan heb gehad. Ik hoop dat je het een leuke blog vond, en je wat meer moed hebt gekregen, zo niet? Zoek dan quotes op pinterest, werkt echt!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen